סוכרת

074-7087060

ניתן למנוע ולטפל בסוכרת ע"י אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית וניהול סטרס נכון.

מאמר שלי שהתפרסם באתר אלכימיסט :

דרכים טבעיות להורדת רמות הסוכר בדם ומניעת סוכרת

בעולם בו אנו חיים סוכרת היא מחלה עולמית שהפכה למגיפה בקרב אחוז הולך וגובר של האוכלוסייה. ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנת 2009 נתונים המראים כי יותרמ-220 מיליון בני-אדם ברחבי העולם חולים במחלת הסוכרת. להערכת הארגון לפחות מחצית מחולי הסוכרת בעולם אינם מאובחנים כלל. הארגון מעריך שעד שנת 2030 מספר חולי הסוכרת בעולם יכפיל את עצמו.

ישראל מדורגת במקום התשיעי בין 20 מקומות עם 6.5% חולי סוכרת (בין הגילאים 20 עד 70) כאשר מקסיקו וארה"ב מובילות עם מעל 10% חולי סוכרת.

ניתן למנוע ולטפל בסוכרת ע"י אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית וניהול סטרס נכון.
סוכרת היא מחלה המאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם. המצב גורם לנזק בתאי הגוף ובתפקוד תקין. רמות הסוכר הגבוהות בדם נוצרות עקב חוסר הפרשת אינסולין על-ידי תאי בטא בלבלב, או בעיה בקליטת האינסולין.
סיבוכי הסוכרת רבים וכוללים,בין היתר, פגיעה בכליות, פגיעה בראייה עד אובדן כושר הראייה, פצעים שאינם נרפאים, טרשת עורקים, פגיעה עצבית ועוד.

ישנם 2 סוגי סוכרת:
סוכרת מסוג 1 (Type 1) – סוג זה לרוב מתחיל בילדות או בגיל ההתבגרות, וכפי הנראה מדובר במחלה אוטואימונית, המאופיינת בחוסר מוחלט של אינסולין כתוצאה מהרס תאי בטא בלבלב האחראים להפרשת האינסולין. במצב זה החולה חייב לקבל אינסולין מבחוץ כדי לחיות.
סוכרת מסוג 2 (Type 2) –. סוג זה של סוכרת הוא השכיח ביותר ויכול להופיע בכל גיל. בסוג זה אין הרס של תאי בטא בלבלב אך רמות הסוכר הגבוהות נגרמות מכיוון שהגלוקוז לא נכנס לתאים בגלל עמידות התאים בגוף לאינסולין. לקבוצה זו ניתן לשייך גם את הסוכרת ההריונית. סוכרת מסוג 2 ניתנת למניעה וטיפול על-ידי אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית ולעיתים גם תוספים ו/או צמחי מרפא.

תסמינים של סוכרת:
תסמיני הסוכרת מתבטאים בהשתנה מרובה, תחושת צמא מוגברת. סימפטומים נוספים בשלבים מתקדמים יותר : ראייה מטושטשת, תשישות, ריפוי איטי של פצעים, מחלות חניכיים, זיהומים שכיחים. התסמינים בסוכרת מסוג 2 יכולים להתפתח באיטיות ובסוכרת מסוג 1 הם יותר בולטים וברורים, וכוללים בשלב ההתחלתי גם ירידה לא מכוונת במשקל.

גורמים לסוכרת
סוכרת סוג 1
המחלה היא כפי הנראה אוטואימונית, כלומר, מערכת החיסון תוקפת את תאי בטא בלבלב האחראיים על ייצור אינסולין. לרוב קיים קשר גנטי ו/או היחשפות לזיהומים נגיפיים שונים.

סוכרת סוג 2
·נטייה גנטית מגבירה את הסיכון לסוכרת, אך אורח החיים לקוי הוא זה שיגרום להתפרצות המחלה.
·השמנה מקושרת עם אי סבילות לאינסולין. ירידה במשקל משפרת את מדדי הסוכר בדם.
·מחסור בכרום – כרום משפר את תפקוד האינסולין, ומוריד את רמות הסוכר. מחסור שלו יכול לתרום להיווצרות המחלה.
·תזונה לקויה – תזונה עתירת שומן רווי וענייה בפחמימות מורכבות ובסיבים מעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2.
·חוסר פעילות גופנית – בפעילות גופנית – נוצרים יותר רצפטורים שפותחים את התעלות לקליטת אינסולין. מה גם שפעילות גופנית תורמת לירידה בשקל.
·מתח נפשי כרוני – בעת סטרס הגוף מפריש הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול, אשר גורמים לשחרור סוכר מהכבד וכתוצאה מכך לעליה ברמת הסוכר בדם. כאשר הסטרס הוא כרוני וממושך הוא עלול להעלות את רמת הסוכר בדם ולגרום בעקיפין להופעת סוכרת.

תזונה להורדת רמות הסוכר בדם
·מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך – המעלים את רמות הסוכר במתינות כמו: דגנים מלאים (קינואה, גריסים, אורז מלא, שיפון), ירקות,קטניות (שעועית, עדשים, סויה) ופירות בעלי אינדקס נמוך בהגבלה (תפוח, אגס, אשכולית). כל אלה מכילים גם נוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים המסייעים בנטרול רדיקלים חופשיים ומזרזים חילוף החומרים בגוף.
·מזונות המכילים סיבים תזונתיים – מסייעים בהורדת רמות הסוכר והשומנים בדם ומספקים תחושת שובע לאורך זמן. כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות.
·מזונות ותבלינים המסייעים בהורדת רמות הסוכר בדם – שעורה (גריסים), שעועית לבנה, שום, בצל, קינמון, כורכום, חילבה וסטיביה.
·חומצות שומן חיוניות המצויות באגוזים, שקדים, דגי ים צפוני (כמו סלמון, הליבוט ומקרל) ושמן זית. חומצות שומן אלו מסייעות לתקינות תאי הגוף ומורידות מדדי דלקת.

יש להמנע או להפחית –
·מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה – המעלים את רמות הסוכר בדם בצורה מהירה, כמו- מאפים, עוגות, תפוחי אדמה, סוכר לבן, קמח לבן.
·מזונות מעובדים ותעשייתיים המכילים חומרים משמרים, שומנים רוויים וסוכר, כמו -חטיפים, דגני בוקר, נקניקיות ועוד
·חלבונים מן החי כגון בשר, ביצים, חלב ומוצריו. חלבונים מן החי תורמים לתהליך דלקתי בגוף מכיוון שהם מכילים חומצה ארכידונית.
·אלכוהול- עקב רעילותו האלכוהול מתפרק בכבד לפני מרכיבי מזון אחרים. האלכוהול אינו זקוק לאינסולין כדי להתפרק. עודף אלכוהול הופך לשומן, לא לגלוקוז. נהפוך הוא-האלכוהול חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות ההורמונים המתנגדים לאינסולין ולכן עלול לגרום להיפוגליקמיה כאשר שותים מבלי לאכול. אלכוהול יכול גם להפריע או להגביר פעולה של תרופות מסוימות.
·ממתיקים מלאכותיים (כגון סוכרזית, סכרין, אספרטיים, סורביטול וכד') –מחקרים מראים שבטווח הארוך הם גורמים להשמנה ולעליית רמות הסוכר בדם

צמחי מרפא המסייעים בהורדת רמות סוכר בדם:
ג'ימנמה (Gymnemasylvestre)– הצמח מפחית תשוקה למתוק , ומשקם את פעילות תאי בטא בלבלב. בצורה זו מוגברת הפרשת אינסולין מהלבלב שמגבירה כניסת סוכר לתאי הגוף ומורידה רמות סוכר בדם.
פאסוצ'קה PASUCHACA)) – הצמח מסייע בהורדת ואיזון רמות הסוכר בדם ע"י מנגנון הפעולה שלו שמייעל את פעולת האינסולין בספיגת הגלוקוז בתאי הדם

חשיבות הורדת סטרס ופעילות גופנית להורדת רמות הסוכר:
בעת סטרס הגוף מפריש הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול, אשר גורמים לעליה ברמת הסוכר בדם, רמות סוכר גבוהות בדם מכניסות את הגוף לתגובת סטרס, הגורמת לשחרור הורמונים המעלים עוד יותר את רמות הגלוקוז בדם. אחת הדרכים המועילות לטפל בסטרס הוא פעילות גופנית קבועה. לאורך זמן הגוף מפתח טכניקות הרפייה יעילות.
פעילות גופנית גם משפרת את סבילות התאים לאינסולין על-ידי הגדלה במספר רצפטורים לאינסולין בתאים, כך יותר גלוקוז נכנס לתאים ופחות נשאר בדם. כמו כן, על-ידי פעילות גופנית עולה מסת השריר, מה שמשפר את צריכת הגלוקוז על ידי תאי שריר.
וכמובן, שפעילות גופנית עוזרת בהורדה במשקל.

אפליקציית DAY TWO

בעקבות מחקר שנעשה במכון ויצמן ניתן לאזן את רמות הסוכר באמצאות תזונה מותאמת אישית . ניתן להרשם באתר של DAY TWO ולהזמין ערכה בהנחה עם קוד הנחה שתוכלו לקבל ממני . לאחר קבלת התוצאות אשמח לעזור ו/או ללוות אתכם באיזון רמות הסוכר וירידה במשקל במידת הצורך.

 

 

© כל הזכויות שמורות סיגל ברנר 2018

קידום והניית אתרים BIZFIX

דילוג לתוכן